كنگره ملي بزرگداشت علامه سعيدالعلما و علامه اشرفي در بابل آغاز شد

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۰۸:۵۱ کد : ۲۶۷۲ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۷۴
كنگره ملي بزرگداشت علامه سعيدالعلما و علامه اشرفي در بابل آغاز شد

كنگره ملي برگداشت علامه سعيدالعلما مازندراني و علامه محمد اشرفي امروز (پنجشنبه) با حضور صادق آملي لاريجاني رييس قوه قضاييه حجت الاسلام و المسلمين محمدي گلپايگاني رييس دفتر رهبر معظم انقلاب و برخي از شخصيت هاي فرهنگي ، حوزوي و دانشگاهي در دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل آغاز شد .


حجت الاسلام ’ سيد حسين ابراهيميان ’ دبير اين كنگره پيش از آغاز مراسم طی گفت و گویی تصریح کرد:  پيش از اين 130 مقاله در مورد علامه سعيد العلما و علامه اشرفي به دبيرخانه اين كنگره ارسال شده است كه 12 مقاله به صورت سخنراني و 40 مقاله به صورت پوستر ارائه مي شود .

وي معرفي و شناسايي علما در حوزه هاي مختلف همچون علمي ، فرهنگي و تاريخي ، تعظيم و تكريم از سعائر اسلامي و تبيين زندگي و رموز موفقيت آنها در عرصه علم و حكمت و دين را از اهداف اين كنگره دانست .

وي از حضور تعدادي از مسئولان كشوري و برخي شخصيت هاي برجسته فرهنگي و حوزوي در اين مراسم خبر داد .

وي به برپايي نمايشگاه كتاب ، رونمايي از تمير يادبود و پرده برداري از تنديس عالم بزرگوار سعيد العلما ، برگزاري مراسم دعاي كميل و ندبه و گشايش محوطه مقبره اين فقيه را از جمله برنامه هاي اين همايش دانست و اضافه كرد : باسازي مرقد اين عالم بزرگوار از جمله كارهاي است كه با همكاري مناسب مسئولان استاني انجام شده است .


دبير كنگره ملي سيدالعلما افزود : بيش از 10 اثر شامل مجموعه مقالات و كتاب هاي مرحوم علامه سيدالعلما به چاپ رسيده و در اختيار علاقمندان قرار مي گيرد .

محمد سعيد از مشاهير علماي قرن سيزدهم ، فقيه نامدار ، مجتهد و عالم برجسته معروف به سعيد العلماي بارفروشي مازندراني (ره) است كه درحدود سال 1187 هجري قمري در بابل ديده به جهان گشود.

آن عالم فرزانه ، پس از گذراندن تحصيلات مقدماتي در ايران عازم نجف اشرف شد و در كنار شيخ مرتضي انصاري (ره) از محضر استاد فرزانه حضرت آيه الله العظمي ملا محمد شريف العلماء آملي (ره) بهره برد.

ملا محمد اشرفي ، شيخ زين العابدين مازندراني و محمد زمان مازندراني از عالمان وارسته بزرگ اين خطه از جمله شاگردان اين عالم هستند .

مرحوم سعيدالعلماء پس از يك عمر خدمت و مجاهدت و تقوا ، سرانجام در سن 83 سالگي و درسال 1270 هجري قمري دار فاني را وداع گفته و به ديار ابدي شتافت و در بابل مدفون گرديد.

حاج ملامحمد فرزند ملامحمدمهدي معروف به علامه محمد اشرفي نيز از مفاخر بزرگ عالم شيعه در اواخر قرن سيزدهم و اوايل قرن چهاردهم هجري قمري است و اين عالم بزرگوار در هيجدهم ماه رجب 1220 هـ.ق در روستايي از توابع هزار جريب مازندران (شهرستان نكا) متولد شد.

علامه اشرفي پس از تحصيل نزد برخي از علماي بهشهري ، براي فراگيري علوم به بابل رفت و به حضور مرحوم سعيد العلماء كه در مقام علمي بر همگان مزيت داشتند ، مشرف شد.
اين عالم بزرگوار داراي تاليفاتي است و علاوه بر رساله عمليه ، كتابهايي همچون ، حيات جاويد ( 2 جلد ) ، اسرار الشهاده ، مصباح الهدي في شرح عروه الوثقي ( 2 جلد ) از تاليفات ايشان است .

اين عالم رباني در سال 1315 هـ.ق در بابل جهان فاني را به درود گفت و پيكر پاك ايشان در اين شهر در كنار مسجد جامع بابل به خاك سپرده شد.


92273