روابط عمومی و رسانه

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۰۸:۵۱ کد : ۲۶۶۴ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۹۰
روابط عمومی و رسانه

روابط عمومي ها در كمك به تصميم گيري هاي مديريتي يك سازمان نقشي اساسی دارد و چنانچه مدیر یک دستگاهی توانایی ارتباط درون و برون سازمانی را نداشته باشد ، نمی توان بسیاری از پتانسیل های آن دستگاه را مورد بهره برداری قرار داد.

صداقت و صراحت در کلام، کوتاه گویی، تعریف گریزی ، خوش مشربی و امثال آن یکی از نیازهای ارتباطات انسانی در حوزه روابط عمومی است وباید این مهم در همه اذعان نهادینه شود که روابط عمومی نباید برای تعریف و تمجید و پوشاندن ضعفهای سازمانی منصوب شود.


با گسترش فناوريهاي ارتباطي در سالهاي اخير و با توجه به شعار دولت الکترونیک، روابط عمومی ها برای انعکاس فعالیت ها و تنویر افکار عمومی باید به سمت فعالیت های الکترونیکی روی آورند و با استفاده از نيروي انساني متخصص و هنرمند، امكانات و اعتبارات مالي و ایده های متعالی زمینه رشد و شکوفایی این سازمان را فراهم کنند .


عدم وجود مدیران خبره و توانمند در حوزه روابط عمومی و رسانه ، عدم آشنایی کارشناسان به وظایف روابط عمومی کارآمد ، کم توجهی مدیران به نقش ارتباطات، نبود ساختار سازماني مناسب براي مديريت، هدايت و نظارت بر ارتباطات، ضعف و ناتواني صاحب نظران حوزه ارتباطات در كاربردي ساختن نظريه ها، عدم آشنایی نیروی انسانی به روابط عمومی الکترونیک و غیره از جمله آسیب های مهم در این بخش محسوب می شود.

خصوصیات ذاتی و تجربه از مهم ترین ملاک هایی است که نبود آنها در برخی مدیران روابط عمومی موجب می شود کارکرد و خروجی مناسب نداشته باشند که متاسفانه در بسیاری از موارد دیده شده است، افرادی که جایگاه تخصصی ندارند برای مدیریت دراین حوزه انتخاب می شوند و در نتیجه نمی توانند کار تخصصی روابط عمومی را به خوبی انجام دهند.


روابط عمومی توانمند، اطلاعات مورد نیاز مخاطبان سازمان را به منظور بهره گیری از امکانات ، تجهیزات و فناوری های اطلاعات وارتباطات در حداقل زمان ممکن در اختیار قرار می دهد و بدین ترتیب ضمن جلوگیری از سرگردانی به عنوان مشاوری امین به رفع ورجوع نیازهای مراجعین بپردازد که چنین مدیری درمقام سخنگویی از رودرویی با خبرنگـاران رسـانه ها به هراس نمی افتد ودر کمال متـانت و آرامش به پاسخگویی در مقابل نمایندگان افکار عمومی می پردازد .


جمع آوری وتمرکز اطلاعات واخبار مربوط به فعالیتها، طرحها و برنامه ها، تهیه و تدوین اخبار ، بیانیه ها ، اطلاعیه ها ، آگهی ها و پیامهای دانشگاه وترتیب نشر و انعکاس آنان در رسانه های گروهی، انتشار نشریات داخلی، پیگیری در خواست های دانشجویان،کارکنان و مسئولین دانشگاه، تهیه فیلم و عکس برای مستند سازی فعالیت های دستگاه و غیره از وظایف مهم روابط عمومی است که بی توجهی به این اصل جایگاه روابط عمومی را تنزل می بخشد.


اما نقش مقام ارشد دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در سالهای اخیر به حوزه روابط عمومی انکارناپذیر است و از حدود دو سال گذشته تاکنون توانسته با در اختیار قرار دادن امکانات و لوازم در حوزه ارتباطات و رسانه بسیاری از فعالیت ها، عملکردها، انعقاد تفاهم نامه ها با سازمانها و نهادهای مختلف، برگزاری مسابقات، کنفرانس ها، کارگاههای آموزشی و همایشها را تحت پوشش رسانه ای قرار دهد.

حوزه مدیریت روابط عمومی و رسانه این دانشگاه توانسته در یک سال گذشته با همکاری دکتر 'جانعلی زاده' رییس دانشگاه نوشیروانی، معاونین، روسای دانشکده ها، مدیران و کارشناسان، اعضای مدیریت روابط عمومی، حوزه مدیریت سایت و کامپیوتر و غیره با حداکثر استفاده از زمان ممکن فعالیت ها ی این دانشگاه را از طریق اخبار ، نشریات داخلی با تهیه مستندات اعم از عکس و فیلم برای تنویر افکار عمومی منتشر کند.


در سال گذشته حدود 500 خبر از سوی امور رسانه در سایت nit.ac.ir دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل منتشر شده است که از این تعداد 214 خبر تولیدی ، 170 خبر پوششی، 48 گزارش خبری، 172 خبر به صورت مصاحبه ، 11 اخبار در راستای نشست مطبوعاتی با خبرنگاران، هفت مورد بیانیه ها و اطلاعیه ها، شش مورد آگهی ها و غیره بوده است.

بیش از 99 درصد و قریب به سه هزار و 500 نسخه اخبار دانشگاه در رسانه ملی شنیداری و دیداری، رسانه های دیجیتال اعم از خبرگزاری ایسنا، ایکنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) ،خبرگزاری موج، مهر، فارس، آریا، رسا و نیز سایت مازندنومه، شمال نیوز و غیره و نیز در روزنامه های سراسری همچون ایران، جام جم، همشهری، کیهان، اطلاعات، قدس، خراسان، جمهوری اسلامی، جوان و ... نیز هفته نامه های محلی همچون پیک سبز، نسیم شمال، ترنم سبز، دیار سبز، بابل نامه، کایر، زرخیز، پیام کشاورز، دریاسر، پژواک و .. همچنین روزنامه های محلی اعم از نقش قلم، فجر خز، وارش و حرف چاپ و هم اکنون بیش از 80 درصد این نسخه های چاپی در اختیار واحد روابط عمومی قرار دارد.


اخبار رسانه های دیجیتال و مکتوب دانشگاه نیز صحافی ، چاپ و بایگانی شده است و همچنین در سال گذشته تعداد چهار گاهنامه (مجله)نیز از طریق این واحد منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

در طول سال گذشته تعداد 16 گزارش تصویری در بخش گالری عکس و نیز بیش از شش هزار تصویر به همراه خبر بر روی سایت دانشگاه قرار گرفته است.

همچنین تعداد بازدیدکنندگان سایت دانشگاه از زمان فعالیت جدید در امور رسانه از حدود 200 بازدید کننده در روز ، امروز به طور میانگین به تعداد 3 هزار نفر در روز رسیده است که این رقم در موقعیت های مختلف در نوسان است که بیشترین بازدید کننده سایت در روز درگذشت مرحوم سید فرید حسینی زاده استاد دانشگاه نوشیروانی بوده است که در یک شبانه روز تعداد بازدید کننده به حدود هفت هزارنفر رسیده بود و این نشانگر بروز بودن در واحد اطلاع رسانی می باشد.

راه اندازی تابلوی دیجیتال برای انعکاس فعالیت های فرهنگی و اطلاع رسانی از دیگر اقدامات در حوزه روابط عمومی بوده که در قسمت ورودی دانشگاه نصب شده و هم اکنون نیز در شبانه روز مشغول سرویس دهی می باشد.


هم اکنون نیر تعداد 40 خبرنگار و هفت گروه تولیدی و مستند ساز برای انعکاس اخبار ، برنامه ها و عملکرد دانشگاه صنعتی بابل اعم از تهیه گزارش های خبری ، تولیدی و آگهی ها با این دانشگاه همکاری دارند که جا دارد از همه این فعالان عرصه اطلاع رسانی در روز ارتباطات و روابط عمومی قدردانی و تبریک خالصانه خود را نثار اهل قلم کنیم.


ضمن قدردانی از زحمات و توجه بی دریغ دکتر 'جانعلی زاده 'رییس دانشگاه صنعتی بابل در امور روابط عمومی و رسانه،یادآور می شود: هم اکنون 'احمد گلچوب فیروزجاهی' به عنوان سرپرست مدیریت روابط عمومی، 'علی حاجی آقا زاده' متصدی امور سمعی و بصری، 'منیژه داداشی' کارشناس امور روابط عمومی و 'زینب حبیب پور گودرزی' نیز در مسئولیت امور رسانه دانشگاه مشغول به فعالیت می باشند.

همچنین تعداد 43 صفحه مناسبت ها و یا درگاه در ابتدای سایت طراحی شده است که جا دارد از زحمات 'محمد براری' مسئول بخش توسعه وب دانشگاه صنعتی بابل که با روابط عمومی و رسانه در همه زمینه ها همکاری تنگاتنگ دارد، تشکر و قدردانی کنیم.


در خاتمه اعلام می شود که واحد روابط عمومی و رسانه دانشگاه آماده انعکاس اخبار از ناحیه معاونین، مدیران، روسای دانشکده ها، کارشناسان و دانشجویان می باشد و در این راستا از تلاش و همکاری دریغ نخواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی و رسانه، 27 اردیبهشت ماه به روز ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده است

گزارشی از 'زینب حبیب پور'

92273