محیط زیست انسانی بیشترین دغدغه را درجامعه ایجاد کرده است

۳۰ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۸:۵۱ کد : ۲۳۳۶ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۱۱۳
محیط زیست انسانی بیشترین دغدغه را درجامعه ایجاد کرده است

دکتری محیط زیست عنوان کرد: هر چند محيط زيست انساني ، حيواني و گياهي در هم تنيده و غير قابل گسسته شدن است اما در حال حاضر یکی از دغدغه های  مهم استان مازندران در جامعه شهري و روستايي بخش محيط زيست انساني است كه شامل دفع غير بهداشتي زباله ها در تمام شهرها، دفع فاضلاب‌هاي خانگي روستايي در حاشيه منازل مسكوني به دليل نبود سامانه مناسب فاضلاب و بالا بودن سطح آب‌هاي زير زميني مي گردد.

دکتر 'داریوش یوسفی کبریا' طی گفت و گویی تصریح  کرد: یکی از ابزارهای مهم و اساسی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار، ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح های توسعه می باشد و بر اساس ماده ۱۰۵قانون برنامه سوم توسعه، استقرار تمامی طرحها و پروژه های بزرگ کشور پیش از اجرا و در مرحله انجام مطالعات امکان سنجی و مکان یابی و بر اساس ضوابط پیشنهادی شورای عالی محیط زیست و مصوبات هیئت وزیران باید مورد ارزیابی های زیست محیطی قرار گیرند و رعایت نتایج ارزیابی توسط مجریان طرحها الزامی است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل اظهار داشتند:موضوع محیط زیست منحصر به قشر معینى از جامعه نیست و مسایل محیط زیست مربوط به تمامى اقشار از جمله جوانان است.


وی ادامه داد: بررسی های علمی و فرهنگی و هماهنگی و همکاری ارگان هاي مختلف با یکدیگر و نيز رسانه‌ها می‌توانند نقش بسزایی در ارائه‌ی ترويج فرهنگ زیست‌محیطی داشته باشند.


وی یادآورشد: همچنين فعاليت سازمان هاي غير دولتي (NGO) به نحوي كه از دل مردم برخاسته باشد و نظرات مردم را ارجاع دهد مي تواند در رسانه‌ی تخصصی و مجلات تخصصی موثر باشند.
 
وی همچنین به مشکلات زباله مازندران اشاره کرد  و اظهارداشت: 60 الی 70 درصد هزینه های  جمع آوری و دفع مواد زائد جامد را در جامعه حمل و نقل زباله  به خود اختصاص داده است .


این دکتری  محیط زیست ضمن بیان این مطلب که زباله  مازندران این طلای کثیف بیشترین پتانسیل  برای تبدیل به کود طبیعی را دارا است؛ اضافه کرد: طرح اجرای کمپوست (فرايند كود سازي) یکی از بهترین گزینه تبدیل زباله به کود طبیعی در این استان به شمار می آید زيرا استفاده بی رویه از سموم شیمایی به شدت کاهش خواهد یافت.


'یوسفی کبریا' با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل تنها قطب در سطح شمال کشور است که در حوزه مهندسی محيط زیست در مقطع كارشناسي ارشد دانشجو می پذیرد؛ یادآورشد : این دانشگاه گروه مستقل  مهندسي محیط  زیست در بخش عمران دارد و با تربيت كارشناسان خبره در امر محيط زيست براي استاني آباد و ايراني سرافراز تمام تلاش خود را انجام خواهد داد.

وی ارتباط صنایع با دانشگاهها را برای رفع  معضل زیست محیطی بسیار تاثیر گذار خواند و بیان داشت: بدلیل پتانسیل  بالا در دانشگاهها متولیان امر محیط زیست طرح ها و پژوهش های  مربوط را در اختیار مراکز علمی قرار دهند تا برای رفع این معضل در جامعه اقدامی اساسی صورت گیرد.