برگزاري مراسم 16 آذر، روز دانشجو

۱۶ آذر ۱۳۸۸ | ۰۸:۵۱ کد : ۲۱۶۳ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۱۱۴
برگزاري مراسم 16 آذر، روز دانشجو

به مناسبت گراميداشت 16 آذر روز دانشجو مراسمي در تالار زنده ياد نوشيرواني دانشگاه برگزار گرديد . در اين مراسم كه با استقبال بسيار گرم دانشجويان ، اساتيد و خانواده هاي دانشجويان ممتاز دانشگاه همراه بود با سخنراني رياست دانشگاه دكتر جانعلي زاده آغاز شد. وي با ارج نهادن به مقام و منزلت دانشجو به تشريح حادثه 16 آذر سال 56 پرداخت.

دكتر جانعلي زاده رويكرد دانشگاه را ترويج و تقويت روحيه قانون گرايي در ميان دانشجويان  ، ايجاد نشاط و شادابي در دانشگاه و حمايت از طرح هاي نوآور و شكوفا در عرصه هاي مختلف علمي و فرهنگي دانست.در ادامه مراسم  مسؤول نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه حاج آقا حسيني و دكتر گرجي از اساتيد برجسته دانشگاه ضمن گراميداشت 16اذرو مقام ومنزلت دانشجوسخنان مبسوطي در اين زمينه ايراد نمودند.  مراسم فوق با تجليل از دانشجويان برجسته و ضيافت نهار پايان  يافت.

متن سخنراني رياست دانشگاه بمناسبت 16 آذر
با عرض سلام و ادب و احترام،  به مقام شامخ دانشجو؛ عرض سلام و ادب و احترام به همكاران بسيار بزرگوار، اعضاي محترم هيأت علمي، كاركنان و كارمندان شريف؛ عرض سلام و ادب و احترام به شما والدين عزيزي كه در مراسم تجليل از فرزندان خودتان شركت فرموديد براي اينجانب و همكارانم بسيار افتخار است كه ميزبان شما هستيم. خدمت تك‌تك شماها خير مقدم عرض مي‌نمايم.
فرصت را غنيمت شمرده دهه مربوط به عيد امامت و ولايت را تبريك عرض مي‌نمايم. دهه‌اي كه از عيد قربان شروع شده و در آن حضرت ابراهيم از امتحان بزرگ الهي سرفراز بيرون آمده و خداوند منان بپاس اين امتحان بزرگ به ايشان مقام پيشوايي عطاء فرمودند. اين دهه با عيد غدير خم پايان يافت كه در آن اميرالمؤمنين علي (ع) نيز پس از پشت سرگذراندن امتحاني سنگين به شايستگي منصب والاي امامت را ادامه دادند و دين خاتم پياميران تكميل شده است.

اما مناسبت اصلي امروز: (16 آذر)
امروز روز تجليل از مقام و منزلت دانشجوست.
امروز ارج نهادن به مقام و منزلت شماست. 56 سال پيش در چنين روزي حتي در چنين ساعاتي اطراف دانشگاه تهران، مملو از التهاب بود گوياي فضاي دانشگاه، اطراف و داخل خبر از رويداد مهم تاريخي داشت.

هنوز ساعاتي از روز نگذشته بود كه مأموران مسلح مستقر در اطراف دانشگاه وارد حريم دانشگاه تهران شدند و به دانشجويان معترض در دانشكده فني حمله كردند كه در اين حمله 3 نفر از بهترين هم‌نوعان شما شهيد، تعدادي مجروح و 27 نفر بازداشت شدند.

در اين روز مبارزه در دو جبهه به نقطه اوج خود رسيده بود در يك جبهه وجدانهاي آگاه و بيداري همچون مصطفي بزرگ‌نيا‌ها، مهدي شريعت‌رضوي‌ها و احمد قندچي‌ها حضور داشتند و در طرف ديگر رژيم زخم خورده شاهنشاهي بهمراه استكبار جهاني به سركردگي آمريكاي جنايتكار.

رژيم شاهنشاهي كه جايگاه داخلي خود را بخصوص پس از كودتاي ننگين 28 مرداد از دست داده بود سعي برآن داشت تا با حضور نيكسون‌ معاون رئيس جمهور وقت آمريكا كه از طرف آيزن‌هاور به ايران سفر مي‌كرد قدرت و منزلت برباد رفته خود را باز يابد كه روحيه استكبارستيزي هم‌نوعان شما با شدت با سفر نيكسون مخالفت داشت.

سربازان شاهنشاهي بهمراه استكبار جهاني به دانشگاه حمله كردند و با ورود به كلاسها به ضرب‌وشتم دانشجويان پرداختند و متأسفانه درخواستهاي همراه با خواهش اساتيدي همچون مهندس مُلك‌آراء (در كلاس درس الكترومكانيك) آقاي مهندس شمس (استاد درس نقشه‌برداري، كه طبق عادت با حرارت تمام راجع‌به پيمايش و مثلث‌بندي بحث مي‌كرد) كار گشاء نبوده نتيجه اين بي‌حرمتي و دهن‌كجي به مقام و منزلت دانشجو، باعث شده كه روز بعد از 16 آذر نيكسون به ايران بيايد و در همان دانشگاهي كه هنوز به خون دانشجويان بي‌گناه رنگين بود دكتري افتخاري حقوق دريافت كند.

اما 56 سال بعد از اين حادثه
اولويت امروز استكبار جهاني، جنگ به وسيله ابزارهاي فرهنگي است (جنگ نرم) و در اين راستا از همه گونه وسيله ارتباط جمعي استفاده مي‌كند اينجانب با كمال خضوع و خشوع به دانشجويان عزيز توصيه مي‌كنم كه با زيركي و تيزبيني خود و با مشورت با بزرگان و والدين خود جنبه‌هاي مختلف اين توطئه و فتنه را خنثي نمايند رويكرد پيشنهادي ما و بعبارتي منشور فرهنگي ما بصورت زير است:

1) ترويج و تقويت روحيه قانون‌گرايي در ميان دانشجويان، تشكلها و نهادهاي دانشجوئي
2) ايجاد نشاط و شادابي در دانشگاه
3) احترام متقابل دانشجو و دانشگاه
4) ايجاد آرامش توأم با ايمان
5) اهتمام به ارتقاء سطح علمي و فرهنگي دانشگاه
6) حمايت از طرحهاي نوآور و شكوفا در عرصه‌هاي مختلف علمي و فرهنگي
7) اعتقاد به شخصيت والاي استاد و دانشجو بعنوان يك حقيقت قابل اعتماد
8) تكريم، تعظيم و رعايت حقوق كليه همكاران دانشگاهي
9) توجه به نظم و انضباط در امور شخصي و شغلي
10) استعانت از كليه عزيزان دانشگاهي جهت پيشبرد اهداف فرهنگي انشاءاله

 متشكرم