وزير علوم، تحقيقات و فناوري: سير علوم در دانشگاه هاي کشور بايد در مسير جهان بيني اسلامي باشد

۲۱ شهریور ۱۳۸۸ | ۰۸:۵۱ کد : ۲۱۱۳ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۷۸
وزير علوم، تحقيقات و فناوري: سير علوم در دانشگاه هاي کشور بايد در مسير جهان بيني اسلامي باشد
دکتر 'کامران دانشجو' وزير علوم، تحقيقات و فناوري  در مراسمي که به مناسبت معارفه وي به عنوان وزير علوم دولت دهم و توديع 'محمدمهدي زاهدي'، وزير علوم سابق ترتيب يافته بود، ضمن بیان  دين به عنوان  مهم ترين دغدغه خود گفت  :دانشگاه ها نيز بايد دغدغه دين داشته باشند.
وي در ادامه با مقايسه سير علم در تفکر ليبراليسم و انديشه اسلامي اظهار داشت: درتفکر ليبراليسم، سير علم چه در محدوده علوم انساني و چه در حيطه علوم تجربي، از آنچه بود، هست و خواهد بود سخن مي گويد اما در جهان بيني اسلامي علاوه بر سير افقي، سير عمودي نيز مطرح مي شود.
وي ادامه داد: جهان بيني اسلامي در اين مسير علاوه بر سير افقي در مسير عمودي، دو سوال مطرح مي‌كند، ‌اول اينكه چه كسي آفريده و براي چه خلق كرده است؟
وي با طرح اين سوال که 'هدف از ايجاد اين همه دانشگاه، اين همه مدرس و علوم مختلف چيست' گفت: به اين ترتيب در انديشه اسلامي اين پرسش مطرح است که چرا مي خواهيم معلم شويم؟ آيا قرار است عالمي بشويم که فقط لاشه ها را داشته باشيم يا عالمي که روح علم را نيز درک کرده باشد و آيا مي خواهيم از علم به عنوان ابزار سلطه استفاده کنيم يا آن را در مسير خلقت به کار گيريم.
وزير علوم تصريح کرد: اگر قرار است دانشگاه هاي ما دانشگاه هايي اسلامي باشد که بايد هم باشد لازم است اين دو سوال اساسي جهان بيني اسلامي در تمام اعمال، رفتار، اخلاق و کردار دانشگاهيان ما تبلور يابد و فضاي دانشگاه ها به اين دو سوال مملو و آغشته شود.
 
 دکتر محمدمهدی زاهدی وزیر علوم دولت نهم  نیز در مراسم تودیع خود گفت: هدف اصلی ما در وزارت علوم دولت نهم ایجاد دانشگاه تمدن ساز اسلامی بود و تحقق این آرمان پنج مولفه دانشجو، استاد، مقاطع رشته های تحصیلی، تشکلات و زیرساختها و در نهایت زیربناها را در بر می گرفت که در تمامی این مولفه ها فعالیتهای خوبی صورت گرفت و زیرساختها برای ایجاد دانشگاه تمدن ساز فراهم شد. را در نظر گرفتیم که در راه موفقیت به این مهم از کمکهای مادی و معنوی دکتر احمدی نژاد برخوردار شدیم
وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کارنامه وزارت علوم که به روشهای مختلفی منتشر شده است همگی مبین رشد و توسعه در این چهار سال است. اکنون آرزو می کنم دولت دهم نیز موفق باشد و بتواند آن اهدافی را که نظام دنبال می کند محقق کند.
وی گفت: در اینجا لازم می دانم از مقام معظم رهبری به دلیل اینکه بنده را مورد لطف خود قرار داده اند و از رئیس جمهور به دلیل اینکه من که یک استاد دانشگاه در استانی تقریبا محروم بودم به اینجا و به دولت دعوت کردند، تشکر کنم.
زاهدی با تشکر از کامران دانشجو به دلیل پذیرفتن پست وزارت علوم گفت: وزیر علوم طیف وسیعی از امور را باید اداره کند. از تغذیه دانشجویان و اساتید گرفته تا بالاترین فناوریها و پروژه های علمی. ضمن اینکه در دانشگاه با لیبرالی ترین تفکر و چپ ترین تفکر مواجه است و کارکردن با نخبگان آن هم با این طیف وسیع کار ساده ای نیست.
وی افزود: از تمامی مدیران دانشگاهها، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری استدعا می کنم وزیر علوم جدید را برای موفقیت هر چه بیشتر کمک کنند.
وزیر علوم با اشاره به برخی سختیها و مشکلات در زمان وزارت خود گفت: بسیاری از شبها تنها مجبور بودم یک ساعت بخوابم و به همین دلیل یقین دارم هیچ وزارتخانه ای از نظر فشار کار شبیه وزارت علوم نیست.
وی از مدیران آموزش عالی و روسای دانشگاهها و پژوهشگاهها طلب عفو کرد و گفت: در این چهار سال زحمت دادم و اکنون نیز با همان روحیه قبلی در خدمت شما هستم.
دکتر زاهدی افزود : در ابتدای پذیرفتن پست وزارت علوم با یک برنامه منسجم و طراحی شده مبتنی بر اهداف چشم انداز، رهنمودهای مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری فعالیت خود را آغاز کردم
 هم چنین  رئیس دفتر رئیس جمهور در مراسم توديع و معارفه وزيران پيشين و فعلي علوم ،‌ تحقيقات و فناوری ضمن تسليت فرارسيدن ايام شهادت حضرت علي (ع) ، اظهار داشت: در آستانه شب ضربت‌خوردن حضرت علي (ع) به جامعه بشري به علت محروم‌شدن از وجود مولا علي (ع) تسليت مي‌گويم؛ چرا كه محروميت تاريخي بشر از علم يكي از بزرگ‌ترين صدماتي بود كه از شهادت حضرت علي (ع) به انسان‌ها تحميل شد.
 اسفندیار رحیم مشایی در بخش ديگر سخنانش درباره محمدمهدي زاهدي، وزير علوم دولت نهم تصريح كرد: دكتر زاهدي انساني شريف و مخلص بوده و ان‌شاءالله مخلَص خواهد بود، خلوص و صفاي باطن ايشان آن‌قدر عيان است كه نيازي به بيان آن نيست.
وی  ادامه داد: در اين چهار سال شهادت مي‌دهم جز فضل و فضيلت از ايشان هيچ نديدم، ايثار، تلاش ، صبر ، بردباري و مسووليت‌پذيري ايشان برجسته است، قطعا عمر ايشان دراز خواهد بود و زمينه‌هاي بهره‌جويي دولت از اين استاد فراهم خواهد شد.
رئیس دفتر رئیس جمهور  خاطرنشان كرد: حضور دكتر كامران دانشجو نيز نشانه‌اي است و اگر چه به ظاهر تغيير است، اما جز تجديد نيرو و نفس نيست؛ اين دو برادر هم‌انگيزه و هم‌باور هستند كه در يك دو امدادي با نيروي جديد، مسير را ادامه مي‌دهند.
مشايي با بيان اين كه فكر مي‌كنم در وزارت علوم ،‌ تحقيقات و فن‌آوري قبل از هر چيز، ساحت علم است كه بايد تقديس شود، اظهار كرد: اگر ساحت علم تقديس شود ، نيازي نيست از جدايي علم از دين صحبت كنيم و اين‌ها قابل جداشدن نيستند .
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیزدر این مراسم  گفت: تفاوت محیط علمی با محیط های غیر علمی در این است که محیط علمی شخصیت حقوقی معنای چندانی نداشته و بیشتر شخصیت حقیقی حائز اهمیت است.
حجت الاسلام محمد محمدیان افزود : در محیط های دیگر شاید احکام و اعتبار نهادی که حکم را صادر کرده است در اعتبار و شخصیت فرد تاثیر زیادی داشته باشد اما در محیط علمی چنین اعتباری تنها چند روز ارزش خواهد داشت و در نهایت چیزی که اهمیت خواهد داشت شخصیت حقیقی و جنبه های علم و آگاهی و تعهد و دلسوزی فرد است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها ضمن تقدیر از خدمات ارزنده وزیر پیشین علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: امیدواریم که حضور وزیر جدید نیز این چنین بوده و باعث شود تا شاهد گامهای بلندی در وزارت علوم که یکی از کلیدی ترین و استراتژیک ترین وزارتخانه های جمهوری اسلامی است باشیم.
 هم چنین دکترحداد عادل در مراسم معارفه وزیر علوم دولت دهم  ضمن بیان دیدگاهش درباره مهم ترین و اولین وظیفه وزیرعلوم از 'کنکور' و 'دانشگاه آزاد' به عنوان دو مسئله یاد کرد و خطاب به کامران دانشجو گفت: 'دانشگاه آزاد در جنب وزارت علوم یک مسئله است که باید آن را هوشمندانه حل کنید.'
 وی گفت :علاوه بر اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موتور محرک علم و صنعت و اقتصاد است، جایگاه آن از جهت فرهنگی نیز باید مورد توجه باشد لذا تاثیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یک تاثیر اجرایی، علمی، سیاسی یا اقتصادی صرف نیست و نباید تاثیر فرهنگی آن را فراموش کرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منظور از 'استقلال' در شعارهای انقلابی مردم ایران، استقلالی همه جانبه است، گفت: استقلال فرهنگی در راس این استقلال قرار دارد و مادام که از نظر علمی عقب باشیم، خودباختگی در برابر فرهنگ دنیایی که از نظر علمی بر ما مسلط است بر ما ادامه خواهد داشت. وقتی در پرتاب ماهواره امید موفقیت حاصل شد، این امید به دست آمد که می توانیم روی پای خود بایستیم و محتاج دریوزگی دنیای غرب نباشیم بنابراین نباید جنبه فرهنگی پیشرفت علم از نظر دور بماند.
وی بقای حکومت اسلامی را مستلزم پیشرفت علم دانست و گفت: مقام معظم رهبری که سخنشان سخن ملت و سخن اسلام و معرف اندیشه اسلامی در کشور است به طور منظم، مستمر و روزافزون بر اهمیت علم تکیه و تاکید کرده اند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی  نیز در این مراسم  با تاکید بر اینکه دولت نهم گفتمان انقلاب را به دانشگاهها بازگرداند گفت: از چهار سال قبل و با روی کار آمدن دولت نهم گفتمان انقلاب و ارزشهای آن دوباره به میدان بازگشت.
حجت الاسلام صدرالدین شریعتی افزود: حدود 10 سال حرکتی برای تخریب فرهنگ خاص انقلاب در کشور شکل گرفت که با ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد از چهار سال پیش تا کنون تحول نوینی در این زمینه به وقوع پیوسته و بار دیگر ارزشهای اسلامی و فرهنگ انفلاب اسلامی به دانشگاهها بازگشته است.
وی حرکتها و فعالیت وزیر پیشین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را بانی ایجاد رشد و ارتقا و بالندگی دانسته و تاکید کرد: بی شک در دوران وزارت کامران دانشجو این حرکت ادامه خواهد داشت و از آنجا که در زمان وزیر پیشین زمینه لازم فراهم شده و بستر و زیر ساخت مناسب ایجاد شده کار چندان سخت و سنگینی پیش روی وزیر جدید نخواهد بود و رشد و ترقی محیط علمی با شتاب بیشتری پیگیری می شود
رئیس پژوهشگاه دانشهای بنیادین نیز در مراسم تودیع ومعارفه وزیر علوم   با بیان اینکه در حال حاضر بحث سیاسی در کشور داغ است، گفت: نباید به بهانه اعتراض سیاسی کار علمی را به کندی کشاند. گاهی افراد با یکدیگر قهر می کنند و می گویند اختلاف نظر دارند در حالی که باید تمرین کرد که اختلاف نظر داشت اما روبروی هم نشست و گفتگو کرد
محمد جواد لاریجانی افزود: تمرین اختلاف نظر داشتن و نشستن مقابل یکدیگر و گفتگو کردن را باید جامعه دانشگاهی به سایرین عرضه کند.