مراسم استقرار واحدهاي فناور در مركز رشد دانشگاه برگزار شد

۰۶ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۸:۵۱ کد : ۲۰۸۹ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۹۲
مراسم استقرار واحدهاي فناور در مركز رشد دانشگاه برگزار شد
مراسم استقرار واحدهاي فناور در مركز رشد دانشگاه برگزار شد

طي اين مراسم دكتر شكري رييس دانشگاه ضمن تاكيد بر اينكه يكي از وظايف مهم دانشگاه‌ها در كنار توليد علم و تربيت نيروي متخصص، توليد فناوري است افزود: كشور ما در توليد علم و تربيت نيروي متخصص توانسته به استانداردهاي لازم و شاخص‌هاي بالايي دست يابد و با ارائه 13 هزار مقاله نمايش شده در نشريات جهاني و ارائه مقالات زياد در كنفرانس‌هاي بين‌المللي و داخل كشور توانسته مدارج بالاي علمي را كسب كند.
دكتر شكري با اشاره به اينكه كشور ما به لحاظ توليد در منطقه خاورميانه حرف نخست را مي‌زند، تصريح كرد: اما در توليد فناوري و تكنولوژي هنوز در ابتداي راه هستيم و در اين مقوله به صورت جدي وارد نشديم.
وي بيان داشت: آن چيزي كه امروزه در مراكز رشد دانشگاه‌ها صورت مي‌گيرد، اقدامات اوليه براي رسيدن به تكنولوژي نوين است و استفاده از اين راه‌ها، هسته‌ها و مراكز رشد در دانشگاه‌ها سبب ايجاد پارك فناوري مي‌شود.
دكتر شكري با اشاره به اينكه در حال حاضر پارك فناوري در استان مازندران نداريم، از راه‌اندازي پارك فناوري در شهرستان ساري خبر داد و تصريح كرد: با اقدامات انجام شده از سوي استاندار مازندران و استقرار مركز رشد در دانشگاه كشاورزي ساري به‌ زودي پارك فناوري در اين شهرستان راه‌اندازي مي‌شود.
وي يكي از سياست‌هاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري را راه اندازي پارك فناوري در دانشگاه‌هاي صنعتي كشور برشمرد و افزود: شهرستان بابل براي راه اندازي پارك فناوري وابسته به دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل آمادگي كامل دارد.
رييس دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل بيان داشت: در سفر نخست رياست جمهوري به استان مازندران مصوب شد پارك فناوري در دانشگاه مازندران و دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل راه‌اندازي شود.
مدير مركز رشد دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل نيز اظهار داشت: امروزه در جامعه ما موانعي نظير نداشتن تجربه كافي، هزينه‌هاي سنگين راه‌اندازي كسب و كار، ريسك بالا، ترس از شكست و عدم تضمين موفقيت همچون سد محكمي صاحبان علم و ايده را از راه‌اندازي كسب و كار نوين منصرف كرده و سبب فاصله دانشگاه و صنعت شده است.
دكتر رضا نورزاد بيان داشت: حركت به سوي اقتصاد باز جزء با تقويت بخش خصوصي و توسعه كسب و كارهاي كوچك و متوسط امكان‌پذير نيست به گونه‌اي كه امروزه تعداد شركت‌هاي كوچك و متوسط به عنوان يكي از شاخص‌هاي مهم توسعه يافتگي و رشد اقتصادي كشورها محسوب مي‌شوند.
وي افزود: مراكز رشد دانشگاه‌ها به عنوان يك مركز حمايتي از يك سو با تامين خدمات، امكانات و تجهيزات لازم هزينه واحدهاي فناوري نوپا را كاهش داده و از سوي ديگر با ارائه مشاوره‌هاي فني، تخصصي، مديريتي، مالي و حقوقي ضريب و موفقيت آنها را افزايش مي‌دهد.
دكتر نورزاد تصريح كرد: ورود شركت‌هاي نوپا به مركز رشد را مي‌توان به مثابه ورود به يك محيط آموزشي دانست كه در مدت استقرار با بهره‌گيري از آموزش‌ها و مشاوره‌هاي تخصصي، تجربه و مهارت لازم را براي پيمودن مسير پيشرفت و موفقيت به دست مي‌آورند.
وي پذيرش در مركز رشد دانشگاه را شامل دو دوره رشد مقدماتي و دوره رشد برشمرد و بيان داشت: مهم‌ترين هدف دوره رشد در دوره مقدماتي، كمك به هسته‌هاي فناور براي تكميل تيم كاري، تلاش براي شناخت بازار و تثبت ايده كاري، آمادگي براي ايجاد يك شركت و موسسه خصوصي مبتني بر علم و فناوري با جهت‌گيري اقتصادي است.
دكتر نورزاد تصريح كرد: دوره رشد نيز دوره‌اي حداكثر سه ساله است كه طي آن واحدهاي فناوري مستقر در مركز رشد دانشگاه به معيارهاي رشد يافتگي دست يافته و پس از آن از مركز رشد خارج مي‌شوند.
مدير روابط عمومي دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل نيز اظهار داشت: سياست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در دو دهه اخير آموزش و پژوهش بوده كه در دهه سوم سياست فناوري است.
مهندس جعفر آقايي تصريح كرد: وزارت علوم و تحقيقات و فناوري با تشكيل شركت‌هاي بنياد دانش و استقرار واحدهاي فناور عرصه جديدي در فناوري آغاز كرده و صنعت و دانشگاه هر كدام مسير خود را طي كرده تا اين حلقه مفقوده برقرار شود.
وي افزود: اميدواريم دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل با دارا بودن 4 هزار دانشجو در مقطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري به اين مهم دست يابد.