مراسم گرامیداشت 37 امین سالگرد زنده یاد نوشیروانی

۱۹ اسفند ۱۳۸۷ | ۰۸:۵۱ کد : ۲۰۴۴ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۱۶۵
مراسم گرامیداشت 37 امین سالگرد زنده یاد نوشیروانی

به مناسبت گرامیداشت 37امین سالگرد زنده یاد نوشیروانی بنیان گذار دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل مراسم گرامیداشتی در روز 21 اسفند در مزار آن مرحوم واقع در نوشیروان کلای بابل برگزار می گردد.از کلیه اساتید ، همکاران، دانشجویان، و مردم شریف بابل دعوت می شود ساعت 9 صبح جلوی درب ورودی دانشگاه جهت حرکت به سوی مزار آن بزرگمرد، حضور به هم رسانند.

مختصری از زندگینامه مرحوم نوشیروانی :

مرحوم سيد حسين فلاح نوشيرواني در سال 1281 هـجري شمسي در روستـاي نوشيروان‌كلا از توابع شهرستان بابـل ديده به جهان گشود و در خانواده‌اي مذهبي پرورش يافت. وي پس از طي دوراني از عمرش كه بسيار پرفراز و نشيب بود به يك تاجر آهن در تهران تبديـل شد. آن مرحـوم براسـاس نوشته‌هايش بيشتر دارايي‌ عظيـم خود را صـرف عمـران و آبـادي، بويــژه در شهرستان بابل نمود شمار آثار ماندگار مرحوم نوشيرواني در شهرستان بابـل به پنجاه مورد برجستـه ميرسد كه از آن جمله مي توان به ساخت و احداث مدرسه، هنرستان، انيستيتو، دانشـكده، درمانـگاه، زايشـگاه، بانك‌خون، پرورشـگاه ايتـام، بيمارستـان، مسجـد، پل و غيره اشاره كرد. اين آثـار نشان دهنده ي آينده نگري بزرگ وي در تأثيـر گذاري بر زنـدگي و سرنـوشت فرزنـدان آينده‌ساز كشور و استان خود بود.ارزشمند ترين يادگار مرحوم نوشيرواني تأسيس دانشكده صنعتي بابل در زميني به مساحت حدود 17 هكتار بوده كه همه را در طبـق اخلاص گذاشت و  در مقابل «يك سيـر نبات» به وزارت علـوم اهداء و صلح نمود، اگرچه اجـل به وي مهلت نداد اما بنايي كه آن بزرگمرد در سال 1348 آغاز نمود، در سال 1352 افتتـاح شد و در رشته‌هاي مهندسي برق، عمران و مكانيك دانشجو پذيرفت.
نام دانشكده صنعتي بابل توسط خود مرحوم نوشيرواني و از نام دانشكده صنعتي پلي‌كلينك تهران الگو گرفته شد. در حالي كه در آن زمان هيچ دانشگاه صنعتي در كشـور وجود نداشت و تعداد دانشـكده‌هاي صنعتي هم از عدد انگشتان دست كمتر بود، اين امر دورانديش بودن آن زنده ياد را نشان مي‌دهد.

از ابتـداي فروردين ماه سال 1387 اين يادگار ارزنده با نام دانشـگاه صنعتـي نوشيـرواني بابل به عنوان دانشگاه مستقل به خدمات علمي – پژوهشي خود ادامه مي‌دهد.
همچنين قابل ذکر است که فرزندان آن مرحوم: خانم دکتر هما نوشيرواني، دکتري روانپزشکی و ساکن لندن - آقاي دکتر وحيد نوشيرواني، دکتري اقتصاد و آقاي حميد نوشيرواني فوق ليسانس الکترونيک، ساکن آمريکا هستند، که راه پدر را ادامه داده و هر ساله کمک هاي شاياني براي توسعه و حفظ و نگهداري بناها و خدمات آن بزرگوار، ارايه مي دهند.                                   

                                   ** راه بنیانگذار دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل پر رهرو باد **


( ۱ )