اساس نامه شورای صنفی کارمندان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل تصویب شد

۲۵ آبان ۱۳۹۳ | ۰۸:۵۱ کد : ۱۸۳۴ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۱۱۶
اساس نامه شورای صنفی کارمندان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل تصویب شد
به گزارش روابط عمومی، اولین مجمع عمومی شورای صنفی کارمندان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در روز شنبه مورخ 24/8/93 از ساعت 12:30 الی 13:30 در سالن آمفی تئاتر مرحوم نوشیروانی برگزار گردید و اساس نامه این شورا تصویب شد که به شرح ذیل می باشد:
به منظور ارتقاء سطح مشارکت و همکاری کارمندان با مجموعه مدیریت دانشگاه، حمایت از حقوق حقه کارمندان دانشگاه و پیگیری لازم جهت تحقق قوانین توسط آنها، ایجاد فضای مناسب جهت انجام فعالیت‌های موثرتر، حفظ حرمت و شان کارمندان در دانشگاه انعکاس مسائل و مشکلات صنفی کارمندان به مدیریت دانشگاه، تقویت تعامل و همدلی بین کارمندان و مسئولین دانشگاه و تلاش در جهت ارتقاء منزلت و جایگاه اجتماعی و معیشتی کارمندان ، شورایی تحت عنوان «شورای صنفی کارمندان دانشگاه» براساس مفاد این اساسنامه تشکیل می‌شود.
ماده 1: کلیات و تعاریف
1-1- شورای صنفی کارمندان دانشگاه  صنعتی نوشیروانی بابل که در این اساسنامه به اختصار شورا نامیده می‌شود، تشکلی غیردولتی محسوب می‌شود که اعضای آن با رأی کارمندان رسمی، پیمانی، قراردادی و بازنشسته دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل تشکیل می‌شود.
1-2- شورای صنفی کارمندان دانشگاه دارای نقش مشورتی و نظارتی بوده و هرگونه همکاری در امور اجرایی دانشگاه، با توافق مسئولان دانشگاه بلامانع است.
1-3- مدت فعالیت شورا از زمان تاسیس نامحدود بوده و دفتر شورا ضمن هماهنگی با مدیریت دانشگاه در محل مناسبی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل خواهد بود.
ماده2: اهداف، موضوع و محدوده فعالیت شورا
2-1- زمینه‌سازی برای ارتقاء شان و منزلت و امنیت شغلی اعضای غیر هیات علمی.
2-2- اعتلای سطح مشارکت اعضای غیر هیات علمی و ارایه نظر‌ها و پیشنهادهای آنان به مسئولان و برنامه‌ریزان و برگزاری نشست‌های مستمر و مشترک اعضای غیرهیات علمی و مسئولان.
2-3- تقویت فرهنگ تعاون، خلاقیت و اعتماد به‌نفس و افزایش انگیزه کاری برای نیل به اهداف دانشگاه.
2-4- ارزیابی مستمر کیفیت اجرای قوانین - مقررات، آیین‌نامه‌ها و مطالبات حقوقی، آموزشی، رفاهی جاری و آینده کارکنان در تمام سطوح شغلی.
2-5- برقراری عدالت و ایجاد وحدت رویه و رسیدگی به مشکلات و خواسته‌های به حق و قانونی اعضای غیر هیات علمی.
2-6- پیگیری امور صنفی اعضای غیر هیات علمی دانشگاه شامل مجموعه‌ای از امور اجتماعی، فناوری، آموزشی، معیشتی و رفاهی.
ماده 3: مقررات مربوط به عضویت
3-1- کلیه کارمندان اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی و بازنشسته می‌توانند با درخواست کتبی، تکمیل فرم عضویت و تایید شورای مرکزی و با تعهد به رعایت مقررات اساسنامه به عضویت مجمع درآیند.
3-2- اعضاء هیات علمی و کارمندان شرکتی و... مشمول این بند نمی‌باشند.
3-3- در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی کارایی و با کارکنان و مدیریت‌ها تعامل داشته باشند.
3-4- حداقل دو سال سابقه کار داشته باشند.
3-5- اشتهار به حسن اخلاق و رفتار باشند.
3-6- خاتمه عضویت به استثناء فوت یا انتقال از دانشگاه، با اعلام انصراف از عضویت به‌صورت کتبی امکانپذیر می‌باشد.
3-7- درصورت نیاز اعضاء ملزم به پرداخت حق عضویت سالانه می‌باشند که تعیین میزان آن با تصویب مجمع عمومی خواهد بود و عدم پرداخت به موقع حق عضویت به منزله اعلام انصراف از عضویت می‌باشد.
ماده 4: ارکان و تشکیلات  شورا
4-1- هیات مؤسس:
هیأت مؤسس متشکل از تعدادی از کارمندان دانشگاه صنعتی بابل می‌باشند که وظیفه پیگیری امور مربوط به تاسیس و تدوین نهایی اساسنامه شورا را بعهده دارند.
4-1-1- مدت‌فعالیت هیات موسس پس از برگزاری اولین مجمع عمومی و تعیین شورای صنفی کارمندان به پایان می‌رسد.
4-1-2- برگزاری اولین مجمع عمومی از گردهمایی اعضاء به صورت عادی و یا فوق العاده تشکیل می‌گردد و بالاترین مجمع تصمیم‌گیری شورای صنفی کارمندان می‌باشد.
4-2-  مجمع عمومی:
مجمع عمومی از گردهمایی اعضا بصورت عادی یا فوق العاده تشکیل می‌گردد و بالاترین مجمع تصمیم‌گیری شورای صنفی کارمندان می‌باشد.
4-2-1- مجمع عمومی به دو صورت تشکیل خواهد شد.
الف: مجمع عمومی عادی
ب: مجمع عمومی فوق العاده
4-2-2- کلیه‌ی اعضا شورا می‌توانند در مجامع عمومی حضور یابند و هر عضو در جلسه مجمع تنها یک حق رأی خواهد داشت.  
4-2-3- تصمیمات اتخاذ شده در مجمع عمومی برای کلیه اعضاء اعم از حاضر و غایب نافذ و معتبر و لازم الاجرا خواهد بود.
4-2-4- مجمع حداقل سالی یک بار تشکیل می‌شود و جهت رسمیت یافتن مجمع، حضور نصف بعلاوه یک اعضای شورا الزامی است و تصمیمات آن با اکثریت آرا معتبر می‌باشد و در موارد ضروری می‌توان در هر موقع از سال مجمع عمومی عادی را بطور فوق العاده تشکیل داد.
تبصره: چنانچه مجمع در جلسه اول به حد نصاب نرسید به فاصله حداکثر 10 روز جلسه دوم با هر تعداد که تشکیل گردد، رسمیت خواهد داشت و تصمیمات آن با دوسوم آراء معتبر است.
4-2-5- مجمع عمومی فوق‌العاده در صورت ضرورت یا بنا به درخواست دبیر شورا یا استعفای جمعی یا اکثریت اعضای شورای مرکزی و تایید شورای مرکزی و یا درخواست کتبی یک سوم اعضای شورا تشکیل  و با حضور دو سوم اعضای شورا رسمیت می یابد.
تبصره: شرایط رسمیت جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده همانند شرایط مجمع عمومی عادی  می‌باشد و تصمیمات آن نیز با دوسوم آراء معتبر است.
4-2-6- هیچ عضوی نمی‌تواند جهت شرکت در جلسات مجمع (عادی – فوق العاده) به عضو یا شخص دیگری وکالت دهد.
4-2-7- اطلاع رسانی جهت تشکیل مجامع (عمومی- فوق‌العاده) از طریق نشریه‌های داخلی، وب سایت دانشگاه و یا اعلام عمومی صورت می‌گیرد
4-2-8- جلسات مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده را در صورت رسمیت یافتن، مقام دعوت کننده افتتاح می‌کند و ابتدای جلسه یک رئیس، یک منشی و دو نفر ناظر از میان اعضاء انتخاب خواهد شد.
4-2-9- مقام دعوت کننده مجمع مکلف است ورقه‌های حضور و غیابی را که حاضران در بدو ورود به جلسات امضاء می‌کنند و لیست اسامی کل اعضا را در اختیار هیات رئیسه برای احراز رسمیت جلسه و اعمال کنترل لازم قرار دهد.
4-2-10- رأی‌گیری در کلیه مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده برای انتخاب اعضای شورای مرکزی و بازرسان بصورت کتبی خواهد بود، ولی رأی‌گیری برای اتخاذ سایر تصمیمات می‌تواند با قیام و قعود به عمل آید و با اکثریت نصف بعلاوه یک آراء حاضر در جلسه اتخاذ گردد مگر در مورد انتخاب اعضای شورای مرکزی و بازرسان که با اکثریت نسبی خواهد بود
4-2-11- تصمیمات اتخاذ شده در مجامع توسط منشی مجمع صورتجلسه شده و به امضاء هیات رئیسه مجمع رسیده و در دفتر شورای صنفی نگهداری می‌گردد.
4-2-12- دعوت مجمع عمومی با قید دستور، روز و ساعت و محل تشکیل آن باید بوسیله نصب آگهی در محل‌های مناسب مثل تابلوهای اعلانات، دفتر شورا، سایت دانشگاه یا شورا ... در حداقل 10 تا حداکثر 15 روز قبل از زمان برگزاری مجمع به اطلاع اعضاء رسانیده شود.
تبصره: هیات رئیسه مجمع شامل رئیس، منشی و دو ناظر است که هر سال یک بار توسط اعضاء مجمع عمومی انتخاب می‌شوند که وظیفه مدیریت جلسات مجمع، پیگیری مصوبات و برگزاری انتخابات شورای مرکزی و بازرسان را بعهده دارد.
4-3- شورای مرکزی:
شورای مرکزی مرکب از 5 نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو علی‌البدل می‌باشد که از میان داو طلبانی که آمادگی خود را حداقل یک هفته قبل از انتخابات به دفتر شورای صنفی اعلام می‌نمایند برای دو سال با رأی مخفی اکثریت نسبی آراء انتخاب می‌شوند حائزین اکثریت بعد از اعضای اصلی به ترتیب اعضای علی‌البدل شناخته می‌شوند.
تبصره: داشتن حداقل 3 سال سابقه خدمت در دانشگاه، 2 سال مهلت تا موعد بازنشستگی برای نامزدهای شورای مرکزی ضروری است
4-3-1- اعضاء شورای مرکزی در اولین جلسه که حداکثر یک هفته پس از انتخابات تشکیل می‌گردد با رأی کتبی از میان اعضاء رئیس شورا، نائب رئیس و دبیر شورا را انتخاب می‌نمایند.
4-3-2- در صورت استعفاء، فوت، ممنوعیت قانونی و یا غیبت غیرموجه مکرر هر یک از اعضای اصلی شورای مرکزی، یکی از اعضای علی‌البدل به ترتیب آرا بیشتر برای بقیه مدت مقرر به جانشینی وی در جلسات شرکت می‌نماید
تبصره: غیبت غیر موجه مکرر به مواردی اطلاق می شود که عضو علیرغم اطلاع از دعوت، بدون اجازه قبلی و یا عذر موجه حداقل 3 جلسه متوالی و یا 5 جلسه  غیر متوالی طی یکسال در جلسات شورای مرکزی حاضر نشود.
4-3-3- هرگونه تصمیمی به نام شورا و با امضاء اکثریت شورای مرکزی دارای اعتبار است و تصمیمات در دفتری به نام دفتر صورتجلسات شورای مرکزی ثبت می‌گردد و به امضای اعضای حاضر در جلسه می‌رسد.
4-3-4- جلسات شورای مرکزی حداکثر هفته‌ای یک بار و حداقل ماهی یکبار با تشخیص شورا تشکیل می‌گردد.
تبصره: جلسات اضطراری شورا ی مرکزی با درخواست اکثریت اعضای آن و یا دبیر شورا تشکیل می‌گردد
تبصره: حضور اعضای علی البدل در جلسات بلامانع است ولی حق رای ندارند.
4-3-5- شورای مرکزی وظایف خود را به صورت جمعی انجام می‌دهد و هیچ یک از اعضای شورا حق ندارد از اختیارات شورا منفرداً استفاده کند مگر در موارد خاص که وکالت یا نمایندگی کتبی از طرف شورای مرکزی داشته باشد. شورای مرکزی می‌تواند قسمتی از اختیارات خود را با اکثریت سه چهارم آراء به دبیر شورا تفویض نماید.
4-3-6- شورای مرکزی موظف است ظرف مدت یک ماه قبل از پایان دوره انتخابی خود نسبت به فراخوان مجمع عمومی و فراهم‌سازی مقدمات برگزاری انتخابات شورای مرکزی جدید اقدام نماید و بلافاصله نتایج انتخابات را به اطلاع کارمندان و مسئولین و مراجع ذیربط برساند.
4-3-7- شورای مرکزی قبلی موظف است حداکثر ظرف یک ماه پس از انتخابات، مراحل قانونی تحویل امور به شورای مرکزی جدید را به انجام برساند و

( ۱ )