تیم توسن دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل رتبه اول را در اولین دوره مسابقات کشوری خودروهای پیل سوختی کسب کرد

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۰۸:۵۱ کد : ۱۷۴۶ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۱۱۶
تیم توسن دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل رتبه اول را در اولین دوره مسابقات کشوری خودروهای پیل سوختی کسب کرد
به گزارش روابط عمومی، اولین دوره مسابقات خودروهای پیل‌سوختی در دهه اول اردیبهشت 1391 به میزبانی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد و تیم توسن از گروه پژوهشی فناوری پیل سوختی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، رتبه‌ی اول این دوره از مسابقات را از آن خود کرد.
دکتر محسن شاکری عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل استاد راهنمای این تیم و آقایان پویا پاشایی (دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک)، فرید قربانی کوتنائی، احمدرضا کریمیان و حسین طالبی قادیکلائی (دانشجویان مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک) اعضای این تیم به سرپرستی آقای سید جواد ایمن (دانشجوی مقطع دکتری مهندسی مکانیک) بودند.
پویا پاشایی، سرگروه تیم توسن گفت:: مسابقه در دو بخش فنی و تست سرعت برگزار شد که هر قسمت 50 درصد امتیاز کل را به خود اختصاص می داد. در مرحله ی اول حدود 30 تیم از سراسر کشور شرکت نمودند و تنها 9 تیم از استان‌های مازندران، تهران، اصفهان، آذربایجان، کرمان، گلستان و مرکزی به مرحله‌ی نهایی که تست سرعت بود راه یافتند. طبق آئین نامه مسابقه، این خودرو می‌بایست مسافت 15 متر پیست مسابقه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن طی می نمود.
سرگروه تیم خودروی پیل سوختی توسن هدف از برگزاری این دوره از مسابقات را آشنایی دانشجویان با فناوری پیل سوختی و استفاده از آن در خودروهای بدون سرنشین بیان کرد و گفت: هیدروژن به عنوان یک حامل انرژی تجدیدپذیر و پاک به تدریج به عنوان سوخت جایگزین پایدار و پربازده در خودروهای آینده در حال پذیرفته شدن است و اغلب خودروسازان تلاش‌های تحقیق و توسعه مرتبط با هیدروژن را به سمت خودروهای پیل سوختی سوق داده‌اند چراکه می توان هیدروژن را به عنوان یک سوخت احتراقی سرد و گزینه‌ای مطلوب برای تولید انرژی الکتریسیته در پیل‌های سوختی مدنظر قرار داد. برگزاری این گونه مسابقات بستر مناسبی را برای دست یابی به راهکارهای ارزان، عملی و ایمن در راستای توسعه این فناوری فراهم خواهد نمود.
بر اساس این گزارش، که پروفسور قاسم نجف پور، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی به عنوان سخنران کلیدی دومین کنفرانس هیدروژن و پیل سوختی بود و پایان نامه دکتر رحیم نژاد عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی  با عنوان ساخت و بهینه سازی پیل سوختی بیولوژیکی در مقیاس آزمایشگاهی و همچنین پایان نامه آقای فؤاد مهری دانش آموخته‌ی کارشناس ارشد دانشگاه با عنوان طراحی و ساخت راکتور میکروکانال در رفرمینگ متانول به هیدروژن جهت استفاده در پیل سوختی از طرف کمیته علمی دومین کنفرانس هیدروژن و پیل سوختی به عنوان پایان نامه برگزیده و برتر انتخاب شده است.
روابط عمومی دانشگاه این افتخارات ارزشمند را  در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی به ریاست دانشگاه، اعضای این تیم، دانشکده مهندسی مکانیک و کلیه دانشگاهیان تبریک عرض می نماید.