نشست مسئولین دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با مدیران مراکز صنعتی استان به مناسبت هفته‌ی پژوهش

۲۳ آذر ۱۳۹۰ | ۰۸:۵۱ کد : ۱۶۷۲ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۹۹
نشست مسئولین دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با مدیران مراکز صنعتی استان به مناسبت هفته‌ی پژوهش
به گزارش روابط عمومی، در این نشست که با حضور مسئولین دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و مدیران مراکز صنعتی استان به مناسبت هفته ی پژوهش برگزار شد، دکتر عسکر جانعلی زاده، رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی ضمن عرض خیر مقدم و تبریک به مناسبت هفته‌ی پژوهش اظهار داشت: مقوله‌ی ارتباط دانشگاه با صنعت، چالش‌ها و تهدید‌ها و تبدیل چالش به فرصت، بحث جدیدی نیست و من رمز موفقیت را در جامعه تعامل بین این دو  نهاد می دانم.
رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی گفت: تحقیقاتی که در دانشگاه انجام می‌گیرد وابستگی بسیار زیادی با صنعت دارد. اگر پایه و اساس پروژه های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رفع نیاز های صنعتی استان باشد، منفعت آن هم به دانشگاه، هم به صنعت و در یک مقیاس بزرگتر به کشور جمهوری اسلامی ایران می رسد.
دکتر جانعلی زاده بیان کرد: تحقیقات دانشگاهی در بخش  اول که تولید علم است به خوبی صورت می گیرد، اما متاسفانه در بخش دوم که مربوط به تبدیل علم به ثروت و تجاری سازی علم است دچار ضعف است و تنها راه رفع این مشکل، برقراری ارتباط مداوم دانشگاه با صنعت می باشد که این امر هم به رفع معضلات استانی و در یک مقیاس بزرگ تر کشوری کمک می‌کند.
دکتر روزبه شفقت، مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز گزارشی از عملکرد دفتر ارتباط دانشگاه با صنعت ارائه داد و گفت: تا کنون قراردادهای زیادی بالغ بر 8 میلیارد تومان از سوی دانشگاه با مراکز صنعتی چه دفاعی و چه غیر دفاعی به انعقاد رسید که در نهایت هدف دانشگاه تربیت نیروهای متخصص تاثیرگذار در صنعت فعلی و آینده استان و کشور و هدایت دانشجویان به سوی صنعت با کمک تاسیس مرکز رشد فناوری می‌باشد.
در ادامه دکتر محسن جهانشاهی رییس پژوهشکده فناوری نانو دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل علت ارتباط ضعیف دانشگاه ها با صنعت را در استان، عدم استفاده بهینه از ظرفیت های استان برای رفع معضلات خود استان دانست.
مدیران صنعتی استان نیز در خصوص مقوله‌ی ارتباط دانشگاه با صنعت، چالش ها و تهدید ها و تبدیل چالش به فرصت، به بحث و تبادل نظر پرداختند:
مهندس رسولی، رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان گفت: یک کار آفرین خوب نیاز به شجاعت، علم و سرمایه دارد و بزرگترین سرمایه که ایده است محل تولد آن دانشگاست.
وی بیان کرد: سازمان مسکن و شهرسازی تفاهم نامه ریز پهنه بندی زلزله را برای تمامی ساختمان های استان با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل امضا کرد.
مهندس پور شریف نماینده مدیر عامل شرکت اندیشه ایمنی خودرو گفت: اگر ارتباط درست بین دانشگاه و صنعت برقرار نشود مباحث تئوریک دانشگاه اجرایی نمی شود و علم تبدیل به ثروت نمی شود.
وی افزود: واحد های صنعتی پویا در جوامعی شکل می گیرد که زمینه ارتباط اولیه برای آن فراهم شده باشد. ایده سازی باید در واحد های صنعتی صورت بگیرد و مراکز صنعتی باید معضلات صنعتی خود را به دانشگاه اعلام کنند تا دانشگاه به مطالعه و رفع آن ها بپردازد. نیروهای دانشگاهی نقش بسیار مهمی در پویایی مراکز صنعتی دارند.
مهندس پور شریف گفت: متاسفانه بسیاری از واحدهای ما سنتی اند و قصد به روز شدن ندارند.
دکتر جعفری رییس اداره کل آموزش و پژوهش صنعت، معدن و تجارت استان گفت: از این که با تنها دانشگاه صنعتی شمال کشور کار می کنیم باعث افتخار است.
دکتر جعفری اظهار داشت: ارتباط صنعت و دانشگاه نیازمند تعریف یک مفهوم مهندسی می باشد و استمرار و برقراری این گونه نشست ها ی مشترک موجب ترقی و پیشرفت دانشگاه ها می شود.
مهندس اردشیر، مدیر شرکت فولادین ذوب آمل بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی این است که روش مدرن و سیستماتیک برای ارتباط صنعت و دانشگاه وجود ندارد و دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه ها از لحاظ تئوریک بسیار قوی اند اما برای کار در مراکز صنعتی نیاز به آموزش دارند.
مهندس اردشیر، پیشنهاد کرد تا  در مراکز صنعتی دفتر ارتباط صنعت با دانشگاه راه اندازی شود.
مدیر شرکت فولادین ذوب آمل نقاط قوت ارتباط دانشگاه با صنعت را حل معضلات صنایع، سودآوری، آشنایی مراکز صنعتی با تکنولوژی و نیاز روز دنیا و تربیت نیروهای متخصص برشمرد.
  در پایان نیز مهندس حبیب زاده، مدیر عامل شرکت آمل کربوراندوم، سنتی بودن مدیریت صنعتی ( این که دانشگاه حتما باید ضمانت اجرایی داشته باشد) را از نقاط ضعف در این مقوله دانست.