شبیه سازی رسانش حرارتی نانو سیالات

۱۹ فروردین ۱۳۸۸ | ۰۸:۵۱ کد : ۱۵۲۵ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۱۰۲

محققان ایرانی با همکاری دانشگاه (آبرن) در آمریکا طی یک شبیه سازی عددی، نشان دادند که افزودن نانو ذرات به محلول هایی که قابلیت تغییر حالت دارند،موجب افزایش رسانش حرارتی و همچنین کاهش گرمای نهان ذوب آنها می شود.<?xml:namespace prefix = o ns = 'urn:schemas-microsoft-com:office:office' />

دکتر سید فرید حسینی زاده عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و مجری طرح با اعلام این مطلب افزود: امروزه یکی از مسایل مهم در صنایع، مسأله انتقال حرارت در وسایل الکترونیکی و به طور کلی در وسایل ذخیره سازی انرژی است. با افزودن نانو ذرات به صورت نانو سیال در نوعی از مواد خاص که قابلیت تغییر حالت دارند، می توان با درصد بسیار بالایی به ذخیره انرژی بیشتر در این سیستم ها پرداخت که موجب صرفه جویی اقتصادی بسیاری می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به کاربرد بسیار زیاد مواد با توانایی تغییر حالت، در ذخیره سازی انرژی ( به طور مثال در جمع آوری کننده های انرژی خورشیدی )، می توان با افزودن نانو ذرات بازدهی جذب و دفع انرژی در این دسته از سیستم ها را بسیار افزایش داد.

دکتر حسینی زاده در ادامه افزود: بررسی عددی تأثیر نانو ذرات در مواد تغییر حالت دهنده، در یک محفظه بسته در حالت دو بعدی، برای حالت فیزیکی جریان جابجایی آزاد و مخلوطی از سیال آب و نانو ذرات مس، با نرم افزار فلوئنت صورت گرفته است.