پس از انقلاب، چهره ی کشور ما از یک کشور نفتی به کشور علمی و دانشگاهی تغییر کرد

۱۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۵۶ کد : ۱۴۶۳ اخبـــار دانشگاه
تعداد بازدید:۵۵۶
به گزارش روابط عمومی، دکتر رضا شیدپور عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مواد و صنایع دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بین صلاتین ظهر و عصر با تبریک ایام الله دهه فجر به موضوع نقش دانشگاه، فناوری و علم در سال های پس از انقلاب پرداخت.
پس از انقلاب، چهره ی کشور ما از یک کشور نفتی به کشور علمی و دانشگاهی تغییر کرد

دکتر شید پور گفت: در جهان امروز در حدود سی الی چهل سال اخیر، اتفاقی در عرصه ی علم و فناوری رخ داد و چرخه ی خلق ثروت از دانش شروع شد در حالی که بزرگان علوم ما و دانشمندان گذشته، علم را برای علم کار می کردند؛ اما در سال های اخیر، شعار اصلی جریان علم، خلق ثروت است و پیرو آن مکانیسمی برای این موضوع در نظر گرفته شد و دانشگاه در یک سطحی به تولید علم در قالب مقاله می پردازد و سپس کارخانه ها و واحدهای تولیدی بزرگ، با تأسیس آرندی، از یافته های دانشگاه برای تولید فناوری استفاده می کنند و محصول تولید می نمایند.

دکتر شید پور ضمن بیان این که تولید مقاله، یک ملاک مهم در تولید علم است اظهار داشت: اولین مقاله ای که به اسم ایران در مجامع بین المللی ثبت شد، به سال 1233 شمسی برمی گردد؛ یعنی دوران قاجار. بعد در کل دوره ی قاجار 63 مقاله به اسم ایران ثبت شد. در سال 1338 برای اولین تعداد مقاله ایران به عدد دورقمی (20) رسید. در ادامه در سال 1350 تعداد 126 مقاله، سال 1356 تعداد521 مقاله، سال 1361 تعداد 129 مقاله، سال 1373 تعداد 550 مقاله در سال به ثبت رسید. از سال 1373 تا 1389 یعنی یک دوره ی 15 ساله تقریبا حدود 40 هزار مقاله به ثبت رسید، در سال 1396 تعداد61 هزار مقاله ثبت شد و الان 75 هزار مقاله در سال تولید می شود، اگر از دوره ی قاجار تا کنون مقایسه ای داشته باشیم، از سال 1357 تا کنون 525667 مقاله در کشور تولید شد و با این اعداد مستند می توانیم بگوییم که پس از انقلاب، چهره ی کشور ما از یک کشور نفتی به کشور علمی و دانشگاهی تغییر کرد و این یک دستاورد مهم است. اما این تمام راه نیست و باید سعی کنیم این تولید علم را به فناوری تبدیل کنیم. جنگ آینده علمی، جنگ ثبت اختراعات است. انشالله بتوانیم در این زمینه هم با رشد علمی، صاحب اثر در سطح جهانی باشیم.


( ۲ )