برگزاری آیین تحویل و رونمایی خودروی شاهین گروه خودروسازی سایپا به دانشگاه

۲۵ تیر ۱۴۰۱ | ۱۳:۵۵ کد : ۱۰۵۲ اخبـــار دانشگاه افتخارات
تعداد بازدید:۸۶۷۱
به گزارش روابط عمومی، مراسم تحویل خودروی شاهین گروه خودروسازی سایپا به دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با هدف توسعه خودروهای برقی و هیبرید و سیستم های مرتبط، با حضور دکتر علی خیرالدین معاون علمی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر علی خطیبی معاون اداری مالی وزارت علوم، دکتر میر محمد صالح راحمی مدیر دفتر برنامه، بودجه، تشکیلات و تحول اداری وزارت علوم، دکتر بهرام عزیزالله گنجی سرپرست دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، مهندس محمد علی تیموری مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا، معاونان پژوهش و فناوری و دانشجویی دانشگاه و جمعی از مدیران گروه خودروسازی سایپا برگزار شد و این خودرو، طی مراسمی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با حضور دانشگاهیان رونمایی شد.
برگزاری آیین تحویل و رونمایی خودروی شاهین گروه خودروسازی سایپا به دانشگاه

دکتر محمد علی تیموری در آیین تحویل خودروی شاهین به دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، با عرض خیرمقدم و قدردانی از حضور مهمانان گفت: به نظرم بالاترین مراکز دانش بنیان دانشگاه ها هستند. ارتباط بین صنعت و دانشگاه باعث می شود تا هم دانشگاه با مسایل روز صنعت و هم صنعت با دانش روز دانشگاه ها آشنا شود و در ادامه اعلام آمادگی نمود تا کمک کند که این ارتباط با برگزاری نشست ها و حضور همکاران دانشگاهی در فرآیند های تولید، خطوط و مراکز تحقیقاتی شکل بگیرد و دانشگاهیان از نزدیک شاهد مسایل و مشکلات صنایع خودرویی باشند و برای رفع آن، راه حل ارائه دهند.

مهندس تیموری با تاکید بر اینکه برای ارتقای کیفیت خودروها و همچنین تحقق شعار سال، بدون مراکز دانش بنیان نمی توانیم کاری را انجام دهیم اظهار داشت: ما نیاز به دانش بنیانی داریم که در بطن کار قرار بگیرد. تکنولوژی و فناوری از محیط دانشگاه وارد محیط صنعت می شود. اقتصاد بدون بازار رونق ندارد، ساز و کار بازار هم با پول است. ما اول باید شرایط بازار را در محصول خودرویی، طوری طراحی کنیم که دانش بنیان ها و سرمایه ها برای دانش بنیان در این مسیر حرکت کند. بازار زمانی در این مسیر حرکت می کند که دامنه ی آن را گسترش دهیم؛ در این صورت تولیدمان اقتصادی می شود.  زمانی که خط تولید طراحی زنجیره شکل می گیرد، می خواهیم یک موتور جدید را طراحی تا تجاری سازی کنیم، تدوین تمام دانش مهندسی سه سال طول می کشد، اگر روزی 5 هزار موتور تولید کردیم، تولیدمان تولیدی اقتصادی است. پس بازار تعیین می کند که از چه مسیری برای دانش بنیان شدن حرکت کنیم.

مهندس تیموری ضمن تاکید براین که بازار بسیار تعیین کننده است به موضوع مهم سیاست گذاری هم اشاره کرد و گفت: سیاست گذاری نیز کمک می کند تا ما به سمت دانش بنیان حرکت کنیم. قوانین جزء سیاست گذاری ها است، اگر قوانین به درستی پایه گذاری نشوند، شرکت های دانش بنیان بر اساس علایق و سلایق مدیران شکل می گیرند نه الزام اقتصادی. در صورتی که دنیای کسب و کار بر اساس الزام اقتصادی است.

مهندس تیموری اظهار داشت: با حضور در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل انرژی گرفتم، ما که به دنبال استفاده و بهره گیری از توانمندی های دانشی دانشگاه هستیم، وظیفه داریم تا منابع و امکاناتی را که در پروژه های تحقیقاتی نیاز دارند، در اختیار آن ها قرار دهیم و همچنین اعلام آمادگی نمود تا در حوزه های فنی و مهندسی به نیروهایی که نیاز داریم در یک پروسه سه ماهه از دانشگاه های وزارت علوم تامین کنیم؛ چرا که همین دانشجویان بهترین رابطین بین دانشگاه و صنعت خواهند شد.

در ادامه دکتر بهرام عزیزالله گنجی سرپرست دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با تبریک دهه ولایت و با قدردانی از حسن اعتماد گروه خودروسازی سایپا گفت: خوشبختانه کسی در رأس مدیریت این شرکت قرار دارد که دانشگاه را درک می کند و قطعا دانشگاه ها اگر بفهمند که صنایع برای دانش آن ها ارزش قائلند به سمت صنعت کشیده می شوند و از این ارتباط مبارک، اتفاقات خوبی برای مردم و جامعه رقم می خورد.

دکتر عزیزالله گنجی به معرفی اجمالی از دانشگاه، توانمندی ها و پتانسیل های آن پرداخت و گفت: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل حدود 6 هزار دانشجو دارد که 4 هزار نفر در مقطع کارشناسی و 2 هزار دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند و این دانشگاه دارای 6 دانشکده، دو پژوهشکده، 10 مرکز پژوهشی، 20 گروه پژوهشی و185 عضو هیأت علمی است.

سرپرست دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با اشاره به رتبه های نخست دانشگاه در بین دانشگاه های کشور از لحاظ تولید علم بر اساس نظام های رتبه بندی بین المللی تاکید کرد: ما معتقدیم که تولید علم لازم است؛ اما کافی نیست، بنابراین در بخش فناوری وارد میدان شدیم و با  توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین، ریل گذاری دانشگاه را علاوه بر تولید علم، به سمت فناوری، تولید و تجاری سازی علم جهت داده ایم؛ تا  دانش را به محصول قابل استفاده برای صنعت و جامعه تبدیل کنیم که همکاری با گروه خودروسازی سایپا نمونه ای از آن است و مجموعه دانشگاه با توجه به اعتماد گروه خودروسازی سایپا، با تمام توان و پتانسیل خود در خدمت این صنعت فعالیت می کند تا کارنامه رضایت بخشی را ارائه دهد و زمینه را برای ادامه همکاری ها فراهم سازد.

دکتر عزیزالله گنجی ضمن اشاره به ضرورت راه اندازی پردیس فناوری و نوآوری در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، به افتتاح پژوهشکده مطالعات راهبردی، سیاست گذاری و زیربنایی استان مازندران در دانشگاه و اهداف و ماموریت های آن اشاره کرد و گفت: این انتظار را داریم تا در قالب یک قرارداد، تجهیزات مورد نیاز در اختیار ما قرار گیرد، تا پروژه به بهترین نحو به انجام برسد و  دانشگاه بر خود تکلیف می داند تا در نبرد بزرگ اقتصادی در صف اول مبارزه، ماموریت ها و وظایف خود را با جدیت و تمام قوا در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و تحقق شعار سال به کار ببندد.

امروزه فناوری و نوآوری یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است

سپس دکتر علی خیرالدین معاون علمی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در راستای استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های دانشگاه ها، چندین دانشگاه را به گروه خودروسازی سایپا معرفی کردیم و دانشگاه ها توانمندی های دانشی خود را ارائه دادند؛ اما مرکز تحقیقات نوآوری صنعت خودروسازی سایپا نخستین تفاهم نامه خودش را با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به امضا می رساند و امیدوارم این تفاهم نامه ذیل تفاهم نامه قبلی باشد.

دکتر خیرالدین اظهار داشت: بیش از 15 سال عضو هیات ممیزه دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل هستم، که یکی از موفق ترین دانشگاه در حوزه صنعت است و در رتبه بندی های معتبر بین المللی جزء نخستین ها می باشد و امیدوارم دکتر عزیزالله گنجی و تیمش در این پروژه ی ملی موفق باشند.

دکتر خیرالدین ضمن تاکید بر این که باید در راستای خودروهای برقی و خودران حرکت کنیم گفت: دو خواسته از صنعت خودروسازی داریم: راه اندازی پردیس علم و فناوری در صنعت خودرو و دیگری موضوع بورسیه هاست؛ که گروه خودروسازی ظرفیت ما را در بخش دانشجویی به عنوان بورسیه بپذیرد و دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری به عنوان دستیار فناوری در شرکت ها مهمان شوند، گرنت فناوری پرداخته شود و به مدت 6 ماه، همزمان با تحصیل، کارآموزی انجام دهند.

معاون علمی و فناوری وزارت علوم همچنین به سامانه نیازها اشاره کرد و گفت: گروه خودروسازی سایپا نیازمندی های خود را در این سامانه اعلام کند تا از ظرفیت دانشگاه ها برای رفع آن استفاده شود. امروزه فناوری و نوآوری یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است. باید صنعت و دانشگاه دست به دست هم دهند تا مشکلات حوزه خودرو را برطرف کنند.

اگر دانشگاه ها را باور کنند، کارهای بزرگی انجام می گیرد

در ادامه دکتر علی خطیبی معاون اداری مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در جلسه ای که به محضر عالی ترین مقام کشوری؛ مقام معظم رهبری شرف حضور داشتیم فرمودند: مردم از خودرو ناراضی اند. بنابراین پتاسیل ها و توانمندی های دانشی وزارت علوم را به خدمت مهندس تیموری مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا ارائه دادیم و اعلام آمادگی کامل برای کمک و رفع نیازها کردیم و جلسات منظمی در این راستا برگزار گردید.

دکتر خطیبی اظهار داشت: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با توجه به تخصص و توانمندی هایش حتما موفق خواهد شد و یکی از 180 دانشگاه کشور است، منتها یکی از بهترین دانشگاه ها است.

معاون اداری مالی وزارت علوم تاکید کرد: اعتماد به توانایی جوانان و دانشمندان داخلی ما را کمک می‌کند و همان‌گونه که در صنعت دفاعی این اعتماد جواب داد، حتما در صنعت خودرو سازی هم تکیه به دانش و توانایی دانشمندان جوان ما در دانشگاه‌ها جواب می‌دهد.

دکتر خطیبی افزود: ظرفیت علمی کشور بسیار عظیم است. هر کجا قدم گذاشت، خوش درخشید از موشک تا واکسن. ما امروز از این اتفاق خوشایند در صنعت خودروسازی سایپا بسیار خوشحالیم. تقاضا داریم تا حصول نتیجه کارها رها نشود. جدیت به خرج دهید تا بتوانیم موتور برقی را جایگزین موتور بنزینی کنیم. دانشگاه در عرصه های مختلف خودش را اثبات کرد، اگر دانشگاه ها را باور کنند، کارهای بزرگی انجام می گیرد.

خودروی شاهین طی مراسمی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با حضور دانشگاهیان رونمایی شد

دکتر بهرام عزیزالله گنجی در آیین رونمایی خودروی شاهین در جمع دانشگاهیان با تبریک دهه ولایت و عید غدیر به پاره ای از عملکردها و فعالیت های دانشگاه در ماه های اخیر اشاره کرد و گفت: در کنار رتبه نخست دانشگاه در تولید علم، ریل گذاری دانشگاه را به سمت تبدیل علم به ثروت و تجاری سازی علم و تولید محصول سوق دادیم تا با مأموریت یک دانشگاه نیاز محور، در راستای حل مشکلات و مسایل جامعه فعالیت کنیم. افتتاح پژوهشکده مطالعات راهبردی، سیاست گذاری و زیربنایی استان مازندران در دانشگاه، که کار خود را با دو پروژه استانی آغاز کرده است و بازدید رییس دانشگاه جامع امام حسین از دانشگاه در راستای انجام همکاری های مشترک آموزشی و پژوهشی از دیگر فعالیت های این دانشگاه است.

دکتر عزیزالله گنجی تاکید کرد: باید با اتحاد، همدلی و تمام توان و قدرت پروژه ملی بزرگ گروه خودروسازی ساپیا را به نتیجه برسانیم و به اعتماد آن ها پاسخ درستی بدهیم و زمینه را برای همکاری های دیگر فراهم آوریم.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین حسینی با تبریک عید غدیر و دهه ولایت گفت: هر تمدنی که میخواهد پیشرفت داشته باشد باید مجهز به دو شاخص سخت افزاری و نرم افزاری باشد و جنبه نرم افزاری تمدن ما، تجلی در ولایت و غدیر است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به پروژه ملی بزرگ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل اشاره کرد و گفت: کار بزرگی در دانشگاه صورت گرفته است. امروز دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به بلوغی از لحاظ علمی و فناوری رسیده است که صنایع بزرگ کشور به آن اعتماد می کنند و این نشان از همت والای همه ی اعضای مجموعه دارد. 


( ۷ )